Njut av franska apelsinläsken Orangina hos Farbror Nikos

Farbror Nikos har tagit in Orangina, en kolsyrad läsk med apelsinsmak som började säljas i Spanien redan 1936 under namnet Naranjina.

I receptet ingår även citron, grapefruit och mandarin. Märkets slogan är ”Shake it to Wake it”, alltså ”Skaka den för att väcka den” eftersom läsken innehåller fruktkött.

Fruktläskens skapare var spanska kemisten Dr. Trigo. Léon Beton köpte konceptet och började tillverka Orangina i Algeriet som då ingick i franska kolonialriket. 1962 flyttades produktionen till Frankrike.

Orangina är också känd för sina innovativa reklamkampanjer. Här kommer några reklamfilmer från YouTube:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s