Juni 2019 visar konstnären Ann-Louise Järvklo sina originalmålningar i olja och någon grafik. Motiven är huvudsakligen människan. En del bilder skildrar verklighten medan andra visar på fantasi.
Motiv
Det finns en utmaning i att måla levande figurer, de flesta känner till att när man tecknar kroki handlar det om att arbeta med proportioner, riktningar och känslan av rörelse. det gör människan som motiv extra stimulerande, att få utmana sig själv i varje målning. därmed blir det ett projekt som inte handlar om att nå fram till resultatet utan det är just processen som är viktig.
Motiven tar upp barns miljö, genus, vardagslivet och fantasibilder som ibland fungerar med symboliskt innehåll. i fantasibilder kan man leka med olika detaljer, är det möjligt att flyga på en slant högt uppe bland molnen eller plocka slantar från ett träd?
Barns miljö visas ex. i målningen Flickan i trädet Inspirationen till målningen var en flicka på fritids oro över att klättra i träd, för då kunde det hända att hon smutsade ner sig. Det är viktigt att barnen ska kunna göra aktiviteter utifrån intresse och inte utifrån kön.
Bakgrunden till målningen Mobile är många barn växelvis boende hos föräldrarna. bakgrund till målningarna med pappor och män som motiv är följande. I tidigare generationer var det inte så vanligt som det är idag att män är pappalediga, lämnar och hämtar barn på förskola och fritids. Det mera traditionella motivet med en förälder och barn är kvinnan och barnet.
Det lilla barnet tillsammans med skyltdockor uttrycker det levande barnet gentemot en låtsasfigur, symboliskt är att barnet befinner sig i luften. den kvinnliga skyltdockan tittar rakt fram och ”ser” inte barnet. motsatser finns också i de små målningarna som visar skulpturer tillsammans med blommor, det levande ställs mot det konstgjorda icke levande.
Gatubilder visar personer i ett stadslandskap men i själva verket var projektet att arbeta med att skildra vitt tyg.
Målningen Spelet skildrar att livet ibland kan verka som ett spel där tur eller otur är avgörande, ibland med små marginaler hur fortsättningen blir.
Ytor
Många av målningarna visar på gestaltande av skilda ytor. Under en tid med arbete som dekorationsmålare återges ytor som marmor, sten och träslag, men ytor kan vara alla andra ytor också även i ”stafflimålning”. En yta kan vara även vattenyta eller eldsflammor, tyger och hud, päls på ett djur eller gräs, vilka allesammans ger stora utmaningar att undersöka genom målandet. återigen är det processen som är viktig.
Teknik
Målningarna är gjorda på traditionellt sätt, d.v.s. före själva målandet görs förberedelser i form av förlagor, sedan tar målandet vid, till en början i grisaille, enfärgad målning och därefter med flera lager av färgblandning med medium.
Ann-Louise Järvklo, kontakt jarvkloartdeco@ownit.nu www.jarvkloartdeco.se